test banner

De invloed van licht op je slaap

  • Geplaatst op
  • Door Daniella
De invloed van licht op je slaap

Iedereen heeft vast weleens te horen gekregen dat het beter is als je geen technologie gebruikt voor het slapen gaan. Door slim met licht om te gaan geef je jezelf de beste kans om een natuurlijke en diepe slaap te krijgen. Elke nacht sluiten we onze gordijnen en doen we de lichten uit om lekker te kunnen slapen, maar de mogelijkheden gaan veel verder om de best mogelijke slaap te krijgen. In deze blog lees je welke invloed licht heeft op je slapen en wat je kunt doen om eindelijk van die slapeloze nachten af te komen!

Door het kunstlicht en het blauwe licht dat uit je smartphone, computer, tablet of televisie komt, krijg je veel meer licht in je ogen dan goed voor je is. Het licht zorgt voor verstoring van de biologische klok. Als het schemerig wordt krijgen we van nature vanzelf slaap, maar wanneer je dan alle lampen aan doet en “online” bezig bent, verstoord dat het slaapproces.

De aanmaak van het slaapwonderstofje Melatonine neemt drastisch af en je krijgt moeite met inslapen.

 

Het laten branden van licht (nachtlampje/lantarenpaal) ’s nachts kan ervoor zorgen dat je onvoldoende in je diepe slaap cyclus komt waardoor je fysieke herstelprocessen, mentale opruim- en reparatiewerkzaamheden gebrekkig kunnen plaatsvinden. Gevolg: moeheid, slechter geheugen, mindere concentratie, onhandig zijn en een kort lontje hebben, verhoogde kans op hart en vaatziekten, suikerziekte, depressie en obesitas. En we voorkomen dit liever, dan dat we er mee moeten leren leven!

 

Het beste wat je kunt doen om dit te voorkomen is in de loop van de avond het licht in huis te dimmen. Laat het steeds iets donkerder worden in huis. Verban de televisie en telefoon uit de slaapkamer en gebruik anderhalf uur voordat je naar bed gaat geen apparatuur meer dat blauw licht bevat. In plaats daarvan kun je voor het slapen gaan aandacht besteden aan je partner, jezelf of aan je huisdier.

 

In tegenstelling tot gaan slapen is licht wél heel goed om wakker van te worden. Je lichaam wordt wakker van het zonlicht en het zorgt ervoor dat je energiek wakker wordt. Buiten wandelen, sporten of gewoon bij het open raam staan op de vroege ochtend geeft een gezonde start aan je lichaam en brein. Neem daarbij een gezond ontbijt en je hebt jezelf perfect geholpen wakker en helder te zijn vandaag!

 

Laat ons weten hoe deze tips jou slaap heeft verbeterd en jou met een energiek gevoel wakker heeft gemaakt!

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »