test banner

Slapen in de winter

  • Geplaatst op
  • Door Mats
Slapen in de winter

Hoe slapen we in de winter? Slapen we juist beter of slechter dan in de zomer? En waar komt dit verschil vandaan? Lees het allemaal in ons blog!

Wat is een winterdip?

Ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking heeft last van een zogenaamde 'SAD'. Dit fenomeen staat voor seasonal affective disorder. Dit is een extreme vorm van de bekendere 'winterdip'. Dit betekent dat men letterlijk niet meer normaal kan functioneren. De dagen worden korter en donkerder en dit zorgt ervoor dat men minder energierijk en vrolijk is dan in de zomer. Van de bekendere winterdip heeft ongeveer een miljoen Nederlanders last en dit vertaalt zich in een mildere vorm van depressie. Een extra oorzaak van de winterdip is daarnaast het koudere/guurdere weer en de verminderde lichtinval op een dag.

 

Problemen met slapen in de winter

Het meest bekende probleem met de winterdip (of SAD) is een verstoord slaapritme. Je kunt nog zo lang in bed liggen, op het moment dat je wakker wordt voel je je nog steeds moe. Daarbij is het 's avonds weer extra moeilijk om weer in slaap te kunnen komen. Het is dus eigenlijk nooit goed! Bijkomende nadelen hiervan zijn dat je dagelijks weinig concentratie hebt, negatief en chagrijnig bent en soms zelfs agressief kunt zijn. Omdat je in de winter meer snakt naar koolhydraten en of suikers ben je 's middags ook minder energiek dan wanneer je 'gezonder' eet. Dit verstoord je slaapritme daarnaast alleen maar meer.

 

Oplossing om je slaapproblemen tegen te gaan

- Stel jezelf zoveel mogelijk bloot aan licht. Zorg ervoor dat als je op staat je bloot wordt gesteld aan zoveel mogelijk licht. Zet hiervoor bijvoorbeeld meteen de lamp aan op het moment dat je wakker wordt. Ga daarnaast in je pauze even naar buiten om zoveel mogelijk zonlicht te pakken. Dit bevordert je energie en verstoort minder je slaapritme.

- Probeer zoveel mogelijk te bewegen. Uiteraard put veel beweging je lichaam meer uit en dit zorgt natuurlijk weer dat je 's avonds beter in slaap komt. Dit resulteert weer in een gezonder slaapritme.

- Maak plezier. Je lichaam maakt endorfine, dopamine en serotonine aan op het moment dat je het naar je zin hebt. Dit zorgt ervoor dat je je 'winterdepressie' onderdrukt. Een goed gevoel zorgt daarnaast weer voor een voldaan gevoel. Belangrijk om 's avonds weer rustig in slaap te kunnen komen.

 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »