test banner

Smartphone in bed

  • Geplaatst op
  • Door Mats
Smartphone in bed

Er wordt veel gezegd en geschreven over de gezondheidsproblemen bij het gebruik van een smartphone in bed. Wat is schadelijk en wat is de oorzaak? Lees het hier in ons blog!

Heel veel mensen gebruiken net voor het slapen gaan nog even hun smartphone. Bij veel van deze mensen is het zelfs essentieel geworden om nog even de laatste nieuwtjes te checken voordat men in slaap kan vallen. Er wordt natuurlijk veel gezegd en geschreven over dit vrij nieuwe fenomeen. Wat is hierover waar? En wat is er precies zo slecht aan het gebruik van je smartphone voor het slapen? Lees het hieronder!

 

Blauwe licht.

Er wordt veel gezegd over het beruchte blauwe licht van je smartphone. Er zijn zelfs al smartphone hoesjes en screenprotectors ontwikkeld die dit blauwe licht tegen zouden houden. Dit blauwe licht zorgt ervoor dat je hersenen minder van de stof melatonine aanmaakt. Deze stof zorgt er voor dat je moe wordt en makkelijk in slaap komt. Melatonine wordt automatisch door je lichaam aangemaakt als het donker is omdat het lichaam dan van nature weet dat het in ruststand moet gaan. Het blauwe licht van de smartphone onderdrukt dus de aanmaak van deze stof en zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap komt. Televisie kijken of gamen voor het slapen gaan is na onderzoek minder verontrustend dan smartphonegebruik gebleken, dit komt omdat dit vaak op grotere afstand van het scherm gebeurt.

 

Uitkomst van social media.

Veel mensen zoeken hun geluk op social media platformen als Facebook, Instagram en Twitter. Vaak worden er dingen gepost over leuke dingen die gebeurt zijn die dag. Toevallig heb jij net een rotdag gehad en kijk je voor het slapen gaan nog even op Facebook. Iedereen heeft een geweldig leuke dag gehad en laat dit graag aan de buitenwereld weten. Het resultaat als jij gaat slapen kan zijn dat je je nog slechter bent gaan voelen over je dag. Bij slapen vergeet je misschien je bewustzijn voor een paar uur, maar deze vervelende gevoelens neem je wel mee je slaap in. Dit betekent automatisch een erg onrustige nacht en dit neem je de volgende dag weer mee naar je school of werk.

 

Resultaat.

Smartphonegebruik op zichzelf is dus niet meteen slecht voor het lichaam. Het gaat vooral om de gevolgen van het smartphonegebruik op het ritme van de dag. Te weinig slaap door gebrek aan melatonine zorgt ervoor dat je ’s middags minder energiek en vrolijk bent. Dit heeft weer gevolgen op school of werk. Mocht je daarna ’s avonds in bed weer zien hoe leuk iedereen het heeft gehad, maakt dat jou wellicht nog minder energiek of vrolijk de volgende dag. Natuurlijk verschilt het per persoon hoe hiermee om wordt gegaan. Merk jij dat je je minder opgewekt voelt dan een bepaalde periode geleden en weet je niet waardoor dat komt? Dan is het aan te raden om je smartphone niet bij je bed te leggen en van nature in slaap proberen te komen. Het kan heel goed zijn dat je na een aantal dagen weer een stuk beter in je vel zit.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »